Představte si svět, kde stačí pár kliknutí a právní úkony jsou hotové během chvíle. Od 1. července 2025 se díky REZA digitalizují plné moci a úřední fronty se stávají minulostí. Zákon má dělenou účinnost.
Díky přijetí novely zákona č. 125/2024 Sb., která zavádí Registr zastupování (REZA). Tato inovace je dalším milníkem na cestě k digitalizaci české veřejné správy a přináší malou revoluci v tom, jak občané i firmy komunikují s úřady.
Jednoduchý digitální přístup k právnímu jednání
Analogické procesy, které závisely na fyzických obstrukcích – papírových dokumentech, osobních návštěvách a časově náročném ověřování – jsou nyní nahrazeny sofistikovaným digitalizovaným systémem. REZA, jakýmsi digitálním centrem, kde mohou občané a právnické osoby snadno vytvářet a spravovat zmocnění k právnímu zastupování.
Během posledních desetiletí jsme byli svědky narůstající snahy vládních i privátních institucí přenést postupy na digitální platformy. Přesto byla otázka právního zastupování jednou z posledních oblastí, která stále lpěla na zastaralých papírových standardech. Lidé dnes očekávají, že administrativa bude snadná a především rychlá.
Minimalizace administrativních chyb
Papírové procesy jsou notoricky náchylné k lidským chybám – zda jde o nesprávné údaje, opomenutí podpisu nebo ztrátu dokumentů. Digitální prostředí, naopak, poskytuje šablony pro zmocnění, které jsou jednotné a bezchybně strukturované, čímž se eliminuje příležitost omylu.
Pro občany znamená REZA konec návštěv úřadů a komplikovaných procesů. Vše lze zařídit z pohodlí kanceláře a domova. Státní správa zase těží z centralizovaného systému, díky němuž má přístup k relevantním informacím odkudkoliv.
Cíle zavedení registru zastupování lze shrnout do tří slov – jednoduchost, efektivita a bezpečnost. Nově je možné prostřednictvím tohoto systému nejen snadno vytvářet a evidovat plné moci, ale také sledovat jejich aktuální stav. Jaké oprávnění má váš zmocněnec? Pro jakou agendu je zmocnění platné? Kolik času zbývá do jeho vypršení? Všechny tyto informace máte po ruce.
Novinkou, kterou REZA přináší, je systém tzv. implicitních šablon. Tyto šablony se opírají o stávající informace v jiných registrech, například v Registru obyvatel (ROB) nebo Registru osob (ROS), a automaticky generují oprávnění na základě předem daných pravidel. Nemusíte tedy zdlouhavě vyplňovat formuláře – základní vztahy a oprávnění (např. rodič-dítě, statutární orgán společnosti) jsou do systému předvyplněny automaticky.
Praktickou výhodou REZA je také jeho průřezové použití v různých agendách veřejné správy. Prvním ministerstvem, které se systému okamžitě chopilo, je Ministerstvo dopravy. Od března 2025 bude například umožněno převádět vlastnictví vozidel digitálně – jednoduše zkontrolováním existujícího zmocnění v REZA.
Příklad: Potřebujete zmocnit svého kolegu k vyzvednutí stavebního povolení. Dříve byste museli osobně na úřad – teď stačí několik kliknutí a vše se vyřídí digitálně.
Už žádné zbytečné kopie nebo originály, které musíte osobně doručit na úřady. Všechny plné moci jsou uloženy v centrálním registru. Jakmile úřady plně přistoupí k systému REZA, budou si samy ověřovat platnost zmocnění v reálném čase.
Potřebuji zjistit, kolik lidí mě zastupuje, nebo ověřit, jestli je dané plné zmocnění stále platné? Žádný problém – systém zajistí přehlednou evidenci všech zmocnění – ať už jde o ta, která jste udělili vy, nebo naopak ta, na jejichž základě jednáte. Seznam zmocnění je dostupný kdykoliv ve vašem uživatelském účtu. Výhod však nepřibude pouze občanům. Systém se také výrazně dotkne organizace práce na úřadech. A přínosy jsou stejně zásadní jako u jednotlivců.
Automatizace díky algoritmům
Registr zastupování navazuje na další základní registry, jako ROB (Registr obyvatel) nebo ROS (Registr osob). Díky těmto napojením mohou být některá oprávnění generována automaticky podle platné legislativy. Například rodič je implicitně zmocněn k jednání za své nezletilé dítě.
Každý úředník se může v hektickém pracovním nasazení splést. Digitální systém ale omezuje riziko těchto lidských chyb. Například při přepisu údajů o zmocněných osobách nebo při kontrole platnosti zmocnění. Automatické mechanismy zajistí, že pouze správná, úplná a aktuální data budou nadále používána.
Praktický příklad: Právní zástupce, jenž pravidelně zajišťuje plné moci pro své klienty. Dříve jste museli neustále tisknout nové dokumenty, kontrolovat jejich platnost a fyzicky je předávat na úřady. Nyní? Stačí jeden přístup do registru, kde spravujete všechna oprávnění na jedno kliknutí. A můžete stáhnout přehled o všech zastoupeních kdykoliv v PDF formátu.
Pro zaměstnance veřejné správy jde také o malou revoluci. Například úředníci Ministerstva dopravy plánují od března 2025 aktivně využívat REZA při převodu majetků. To znamená, že celý proces bude rychlejší, protože již nebude nutné předkládat papírové doklady plné moci. Vše proběhne digitálně.
Digitální plné moci nejsou jen vylepšením dosavadního procesu – jde o zcela nový způsob, jak vnímat komunikaci a jednání s úřady. Pro občany přinášejí pohodlí a časovou úsporu, pro úřady efektivitu při zpracování dat. REZA se stává synonymem moderní státní správy, kde digitalizace není cílem, ale prostředkem k tvorbě lepšího systému.
Autor: Petr Janša
Zdroj: Zákon ze dne 17. dubna 2024, č. 125/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento zákon nabyl účinnosti dnem 1. července 2024, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 8 a části druhé, které nabývají účinnosti dnem 1. července 2025. https://www.dia.gov.cz/zakladni-registry/registr-zastupovani/