Reklama

2) Někdo má doma na schodech nebo na zdi zarámovanou fotku svých dětí nebo kopii malby Pražského hradu, jiný, pokud se jmenuje Madonna, originál za desítky milionů

Dražby zapomenutých a znovu nalezených obrazů, úlovky za stovky milionů

Tomu se říká skutečné „americké štěstí“. Jistá Američanka si v roce 2017 koupila v bazaru v americkém městě Manchester (stát New Hampshire) za v přepočtu 92 korun zaprášený obraz, protože se jí líbil jeho rám. Nyní se ale ukázalo, že se jedná o originální dílo amerického mistra, které bylo celé dlouhé roky považováno za ztracené.  Jeho cena v nadcházející aukci se v přepočtu vyšplhala na 5,7 milionu korun.

Jedná se o téměř sto let starou malbu amerického malíře a ilustrátora Newella Converse Wyetha, který vznikl pro potřeby knihy Ramona od Helen Huntové Jacksonové. Dílo se dlouhé roky považovalo za ztracené, a tento stav trval i poté, co si ho – jako anonymní malbu – koupila jistá Američanka z východu USA za pouhé čtyři dolary. Líbil se jí totiž jeho rám, do kterého chtěla časem zasadit něco jiného. Po několika letech začala přes sociální sítě pátrat po původu obrazu, který ji vysel v zadní části domu, a ke svému úžasu se dozvěděla, že by mohlo jít o dílo N. C. Wyetha. Na doporučení se posléze spojila s kurátorkou Lauren Lewisovou z muzea umění v Chadds Fordu, a ta jeho pravost potvrdila. Její verdikt navíc potvrdila i Kathleen Lelandová z aukčního domu Bonhams Skinner, který bude obraz v těchto dnech také dražit. Odhadovaná cena díla, které se dlouho válelo po bazarech, je podle odhadů aukční síně někde v rozmezí 150000 – 250000 dolarů. V aktuálním přepočtu na koruny to dělá bratru 3,4 – 5,7 milionu korun. Nakonec tak asi dojde na slova jeho současné majitelky: když obraz v bazaru vytahovala z hromady dalších zaprášených děl, zažertovala si totiž prodavači, že třeba půjde o nějaký drahý originál.

Zázraky se dějí i ve Skotsku

Podobný, za ztracený považovaný obraz, se nedávno našel i na jednom starém skotském hradě u Edinburghu. Jeho cena se odhaduje v přepočtu na cca 58 milionů korun. Přitom na něj roky v křídle pro hosty jen sedal prach. Majitelé hradu, v pořadí již 29 baroni zdejšího 600 akrového panství si totiž po „odborném“ ocenění znalcem před 10 roky mysleli, že se jedná jen o padělek. Obraz se na hrad Craufurdland dostal před více než 100 lety, v roce 1918 od sběratele umění Johna Postle Heseltine.

Analýzy, které nyní ukázaly pravost obrazu, trvaly několik měsíců a nebyly právě levné.

Ztracený obraz Johna Constabla v hodnotě až 2 milionů liber byl objeven v 800 let starém zámku Craufurdland poblíž Kilmarnocku, který zdědil hradní pár Simona Houisona Craufurda se svou ženou Adity, který se nyní snaží sehnat peníze na jeho opravu. Roční náklady na provoz 800 let staré stavby je totiž vyjdou na 100000 liber.

V případě zázračně odhaleného obrazu, respektive jeho pravosti, se jedná o olejomalbu, znázorňující typickou krajinu s mostem a řekou. Pan Craufurd o objevu řekl: „Je to legrační, protože je to obraz, který jsem viděl nevím kolikrát a vlastně jsem mu nikdy nevěnoval pozornost. Potenciál, který by obraz mohl přinést tomu, co chceme s panstvím v budoucnu, nezmění život jen nám: je to dědictví, které, jak doufám, bude pokračovat po generace a generace.“ Jeho choť, Adita Craufurdová k potenciální nové investici do nemovitosti dodala: „Změnilo by to život pro firmu, pro dům, pro všechno.“ Podle sira Craufurda je obraz obrovským nálezem a mohl by zcela změnit to, jak se o panství v budoucnu stará.

Rám díla v hodnotě mezi jedním a dvěma miliony liber nese název Old Bridge over the Avon, ale Ronnie Archer-Morgan, odborník na umění, který strávil měsíce analýzou plátna, si myslí, že ve skutečnosti zobrazuje místo na Temži v hrabství Oxfordshire. Zápisník patřící malíři Constableovi (narozenému v Suffolku) naznačuje, že byl v Oxfordshire během 20. let 19. století. Tedy zhruba v době, kdy se věřilo, že umělecké dílo bylo namalováno.

Objev bude nyní prezentován v novém programu Channel 4 Millionaire Hoarders, který sleduje odborníky při hledání skrytých pokladů, které by bylo možné prodat, aby získali peníze. „Hodnota přestavby hradu pro účely pojištění je astronomická a máme náklady, jako jsou opravy střech a oken, které se mohou roztočit ve spirále, pokud je neudržíme,“ uvedl pro The Telegraf Craufurd.

Stovky milionů za tajné Rembrandty

Jiné utajené poklady se nedávno vydražily v aukční síň Christie’s : dva portréty nizozemského malíře Rembrandta, které donedávna patřily soukromým majitelům, a veřejnost o nich téměř 200 let nevěděla. Díla byla objevena náhodou při oceňování rozsáhlejší soukromé sbírky.

Prodejní cena – v přepočtu 316 milionů korun, značně překonala původní odhady. Podle odborníků jde totiž o jeden z největších nálezů děl starých mistrů za poslední dobu.

Malé, jen asi 20 centimetrů vysoké portréty z roku 1635 zachycují Jana Willemse van der Pluyma a jeho ženu Jaapgen Carelsovou. Obrazy se na přibližně 200 let ztratily z očí veřejnosti a situaci navíc značně komplikovala také skutečnost, že se o nich nezmiňovaly žádné odborné publikace z 19. a 20. století.  Holandští experti tak téměř dva roky ověřovali jejich pravost. Oba portréty byly aukční síní Christie’s vydraženy společně za 11,2 milionu liber (316 milionů korun), což je až dvojnásobek předprodejních odhadů, které se pohybovaly v rozmezí pět až osm milionů liber, tedy 141 – 226 milionů korun. (Zatím nejdražším Rembradtovým dílem je Portrét muže s rukama v bok, který se v roce 2009  rovněž v aukční síni Christie’s  – prodal za 20,2 milionu liber, asi 570 milionů dnešních korun – pozn. red.)

Tajemství obrazu u Madonny doma

Také bývalá globální popová superstar Madonny má u sebe doma obraz, který se po více než 100 let považoval za ztracený. Zpěvačka obraz ztracený za 1. světové války koupila v roce 1989 v aukci a od té doby u ní visí v jejím domě na schodišti.  To se ale možná změní, protože radnice francouzského města Amiens žádá pop star o zapůjčení plátna a chtělo by ho předvést v rámci své kandidatury na Evropské město kultury. „Nezpochybňujeme legální nákup tohoto díla. Ale kandidujeme na titul Evropské město kultury v roce 2028, takže bych byla moc ráda, kdybyste nám obraz u této příležitosti půjčila, aby ho lidé mohli znovu obdivovat,“ napsala starostka Amiens Brigitte Fouréová slavné zpěvačce. (Evropské město kultury pro rok 2028 bude vyhlášeno už letos – pozn. redakce). Muzeum v Amiensu už podalo trestní oznámení na neznámého zloděje – což by se ale Madonny týkat nemělo.

K rozměrnému plátnu neoklasicistního malíře Jérôma-Martina Langloise, nazvaného Diana a Endymion, se přitom váže mnoho zajímavých příběhů. Bylo dokončeno v roce 1822, když vzniklo na objednávku krále Ludvíka XVIII., aby bylo instalováno v zámku ve Versailles. V průběhu bouřlivých francouzských dějin na přelomu 18. a 19. století a posléze v napoleonských válkách obraz několikrát změnil majitele, aby se od roku 1873 stal majetkem státu. Několik desítek let byl vystaven v muzeu v Amiensu, odkud ale zmizel v roce 1918, kdy město vybombardovali Němci. Od té doby také panovaly obavy, že by dílo mohlo být zničeno.

Změnu přineslo až pátrání francouzského deníku Le Figaro, který zjistil, že tento obraz (nebo přinejmenším téměř jeho identická kopie) v roce 1989 koupila na aukci v New Yorku zpěvačka Madonna za tehdejších 1,3 milionu dolarů. Ovšem kurátor muzea v Amiens si obrazu údajně všiml již v roce 2015 v magazínu Paris Match, kde vyšla fotografie Madonny v jejím domě s obrazem nad její hlavou na schodišti. „Toto plátno je pravděpodobně obraz, který našemu muzeu půjčila galerie Louvre před první světovou válkou a který se na dlouho ztratil,“ je si jistá starostka Amiens Brigitte Fouréová. Stále totiž panují jisté pochyby, zda to není jen velmi zdařilá kopie, protože obraz je v jednom rozměru o tři centimetry kratší, než mělo plátno v amienském muzeu. Odborníci však tento rozdíl připisují spíše tomu, že z obrazu bylo odstraněno datum a podpis autora.

Autor: Petr Blahuš

Foto: Archív KN

Aktuální číslo

2023 – 11

Ročníky

Reklama

Tištěné
předplatné

1644

1 rok

  • Měsíčník v tištěné a elektronické verzi
  • Neomezený přístup k exkluzivnímu elektronickému obsahu
  • Pro studenty poskytujeme slevu 50 %
Koupit

Elektronické
předplatné

1152

1 rok

  • Neomezený přístup k exkluzivnímu elektronickému obsahu Konkurzních novin na webu
  • Pro studenty poskytujeme slevu 50 %
Koupit

Reklama

Vycházejí elektronicky dvakrát měsíčně jako Newsletter a jednou měsíčně v tištěné podobě jako Bulletin. Vydává: COOPER PRESS, spol. s .r. o., IČ 25207059 | Redakce: Čechyňská 419/14a, 602 00 Brno, e-mail: info@kn.czCEO: Dalibor Knotek, mobil: 602 789 839, e-mail: d.knotek@kn.czŠéfredaktor: Petr Blahuš, mobil: 608 301 966, e-mail: p.blahus@kn.czPR: mobil: 778 706 306, e-mail: info@kn.cz, Grafická úprava: Dalibor Knotek Registr. značky: 03/97 OK Tiskne: Novatisk, a.s. Rozšiřují: International mail service, s.r.o. Distributor: Česká pošta, s. p. Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s. p., Odštěpný závod Západní Čechy, ředitelství v Plzni, č. j. P2-222/98 ze dne 6. 11. 1998. Názory a stanoviska otištěné v těchto novinách nemusejí vždy odpovídat názorům a stanoviskům redakce. Vydavatel si vyhrazuje právo publikované materiály zveřejnit na internetu, adresa: www.kn.cz. MKČR e 12417. iSSN 1213-4023.

© 2023 Konkursní noviny | Design & realizace HD Production Brno | Zásady cookies