Reklama

Obchod a pohyb zboží mezi USA a EU.

Čtyři pilíře nové americké administrativy

Nový americký prezident přináší ekonomický program založený na clech, daňových úlevách a levné energii. Dopady na EU a Česko mohou být citelné. Jsme na změnu připraveni?

Autor: Petr Dufek/27. 3. 2025

Z obsahu:

  • Jaká nová cla USA zavádí a proč – Proč se Amerika vrací k protekcionismu a jak chce přitáhnout výrobu zpět na své území?

  • Dopady na české firmy a evropský export – Jak 25% cla ovlivní naše exportéry, subdodavatele a průmysl?

  • Proč může být nový kurz USA příležitostí i hrozbou – Co nás čeká v boji o investice, konkurenceschopnost a ekonomickou budoucnost?

Nástup nové americké administrativy a ekonomický program

V lednu nastoupil do úřadu nový americký prezident, o němž bylo už v Česku napsáno mnoho převážně nelichotivého, a jeho administrativa. Přesvědčivě zvítězil v listopadových volbách především díky svému ekonomickému programu a záměrům v oblasti nelegální migrace. Právě ekonomický program stojící mj. na zvýšení cel vyvolal řadu relevantních diskusí o škodlivosti protekcionismu pro mezinárodní obchod a jeho inflačních důsledcích. Cla jsou ovšem pouze jedním dílkem programu nového šéfa USA, navíc ani ne nejdůležitějším, který proto nemusí být a priori odsouzen k neúspěchu. O amerických volbách najdete informace zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Volby_prezidenta_USA_2024?utm_source=chatgpt.com

Cla jako nástroj obchodní politiky

V první řadě je třeba říct, že ke zvyšování cel přistoupily nedávno USA i EU, takže nejde rozhodně o žádný dávno zavržený archaistický nástroj obchodní politiky. Hojně se využívá k ochraně vlastního trhu (viz evropská cla na čínská auta), ale slouží i jako rázná pobídka k jednání s obchodními partnery. A platit to může i právě v případě nové americké vlády, která chce takto „zatočit“ se zeměmi, s nimiž mají USA velké obchodní deficity.

Zvýšení cel jako pobídka pro zahraniční investice

Cla i v tomto případě slouží k posílení vyjednávací pozice a současně je možné je chápat i jako silnou pobídku pro zahraniční firmy k tomu, aby na takto více chráněném americkém trhu začaly přímo podnikat. Aby přesunuly svoji produkci právě na trh obsluhující cca 335 milionů ve světovém srovnání slušně finančně zajištěných obyvatel. A není to samozřejmě jediná pobídka, protože hned ta další – avizované snížení korporátních daní – atraktivitu USA pro zahraniční firmy dál zvyšuje.

Dopady amerických cel na českou ekonomiku

Když nyní USA oznámily plán na cla pro dovoz z EU ve výši 25 %, pojďme se na ně podívat v detailu. Dopad případného zvýšení amerických cel na české firmy je v podstatě trojí a pokaždé negativní. První zásah je přímý, a sice v podobě zdražení českého exportu do USA. Loni se tam vyvezlo zboží za 133 mld. korun a šlo především o stroje, elektroniku a elektrická zařízení. Vývoz do USA je ovšem podstatně vyšší, pokud se zohlední i role tuzemských firem jako subdodavatelů podniků, které vyvážejí své výrobky do USA z Německa a dalších zemí EU. I v tomto případě by efekt cel byl nepochybně negativní a vedl by k poklesu reexportu, a tedy i průmyslové tuzemské výroby. Přizpůsobit se cenově na úkor marží je při 25% clech nemožné. A nereálná je i možnost rychle nalézt náhradní trhy. O tomto tématu psaly i novinky.cz  https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-trumpova-cla-silne-zasahnou-i-cesko-mini-ekonomove-40510967?utm_source=chatgpt.com

Riziko tlaku čínských firem a evropské recese

Jako pravděpodobný se jeví i třetí negativní efekt, a sice zvýšený tlak ze strany čínských firem na evropském trhu. Ve snaze nalézt si náhradu čínský export do Evropy bude narůstat a může se i v jisté fázi začít cenově podbízet.

Vzhledem k tomu, že cla mohou plošně zasáhnout všechny evropské exportéry do USA, ve hře je i zvýšené riziko recese. Samotné Německo klesá už dva roky za sebou a nová cla by je tuto recesi jen prolongovala. Těžko si myslet, že bychom problémy Německa nepocítili.

Šance na kompromis a význam obchodní diplomacie

Hrozba cel existuje, ale rovněž je zde šance na to, že nebudou ani plošná ani vysoká. Míč je na evropské straně, která by měla ukázat, že kromě regulací a vzletných proklamací zvládá i obchodní diplomacii.

Levné energie jako konkurenční výhoda USA

Třetím nepřehlédnutelným pilířem nové politiky mají být levné energie. Ty už v podstatě USA nabízejí, podíváme-li se na ceny elektrické energie nebo plynu pro business ve srovnání se zeměmi EU. Výhoda v podobě třetinových cen elektřiny nebo čtvrtinových u plynu je nepřehlédnutelná už nyní. Na rozdíl od EU mají USA i sílu stanovovat, respektive ovlivňovat, ceny energií díky své pozici lídra v těžbě ropy a zemního plynu, a proto nová americká administrativa bude mít možnost tuto konkurenční výhodu dál zvyšovat a energie pro tamní trh ještě zlevnit.

Menší byrokracie a odklon od klimatické politiky

Čtvrtým pilířem programu pak má být odstraňování byrokracie a ústup od „klimatických“ závazků USA. Méně papírování, razítek a regulací může být v časech bující evropské byrokracie dalším stimulem pro neamerické firmy, aby právě o svém přímém působení americkém trhu začaly vážně uvažovat. Od zeleného úsilí se mimochodem začíná odklánět i tamní finanční sektor, a proto financování nezelených projektů tam bude mít na rozdíl od EU šanci dostat zelenou. Otevírá se tak prostor pro posílení surovinové bezpečnosti, která je v časech technologického boomu jedním ze základních předpokladů úspěchu.

Závěrem: Připravme se na nové, silnější USA

Je možné, že politika staronového prezidenta přinese – jak předpokládají finanční trhy – dočasně mírně vyšší inflaci a pomalejší návrat k neutrálním úrokovým sazbám. Na druhou stranu má tato politika velkou šanci zvýšit ekonomický růst i potenciál USA, podpořit zaměstnanost a mzdy a v konečném důsledku posílit pozici USA v mezinárodním obchodě. Proto nemá smysl vyzobávat jedno opatření (cla), které navíc slouží především jako beranidlo k jednání, a ihned zatracovat vše, co s novým prezidentem USA přichází. Je spíš potřeba se na nové, ještě mnohem konkurenčnější, USA připravit. Jestli je toho vůbec EU schopna, se už brzy uvidí. Více zdroj zde: https://www.lemonde.fr/en/opinion/article/2024/10/01/price-increases-reached-20-during-biden-s-term-under-trump-it-could-be-disastrous-too_6727866_23.html?utm_source=chatgpt.com

Autor: Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS

Foto: pexels.com

Tištěné
předplatné

1884

1 rok

  • Měsíčník v tištěné a elektronické verzi
  • Neomezený přístup k exkluzivnímu elektronickému obsahu
  • Pro studenty poskytujeme slevu 50 %
Koupit

Elektronické
předplatné

1392

1 rok

  • Neomezený přístup k exkluzivnímu elektronickému obsahu Konkurzních novin na webu
  • Pro studenty poskytujeme slevu 50 %
Koupit

Vycházejí elektronicky dvakrát měsíčně jako Newsletter a jednou měsíčně v tištěné podobě jako Bulletin. Vydává: COOPER PRESS, spol. s .r. o., IČ 25207059 | Redakce: Čechyňská 419/14a, 602 00 Brno, e-mail: info@kn.czCEO: Dalibor Knotek, mobil: 602 789 839, e-mail: d.knotek@kn.czŠéfredaktor: Petr Blahuš, mobil: 608 301 966, e-mail: p.blahus@kn.czPR: mobil: 778 706 306, e-mail: info@kn.cz, Grafická úprava: Dalibor Knotek Registr. značky: 03/97 OK Tiskne: Novatisk, a.s. Rozšiřují: International mail service, s.r.o. Distributor: Česká pošta, s. p. Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s. p., Odštěpný závod Západní Čechy, ředitelství v Plzni, č. j. P2-222/98 ze dne 6. 11. 1998. Názory a stanoviska otištěné v těchto novinách nemusejí vždy odpovídat názorům a stanoviskům redakce. Vydavatel si vyhrazuje právo publikované materiály zveřejnit na internetu, adresa: www.kn.cz. MKČR e 12417. iSSN 1213-4023.

© 2025 Konkursní noviny | Design & realizace HD Production Brno | Zásady cookies

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů
Aktuální číslo

2025 – 4

Ročníky

Reklama